dissabte, 21 de gener del 2012

El Pla TAC



El Departament d'Educació (ara d'Ensenyament) de la Generalitat de Catalunya, davant de la necessitat d'incorporar les TAC a les escoles catalanes va editar el Pla TAC de centre per fer que les escoles assegurin l'inclusió digital i l'assoliment de la competència Tractament de la informació i competència digital. Aquest pla va dirigit a tots els elements de l'escola: equip directiu, coordinació pedagògica, comissió TAC, caps de departament, claustre, consell escolar, AMPA... (tot i que a diferents nivells).


Les demandes que es fan a la direcció són:
  • Disposar la llicència d'ús de tot el programari dels ordinadors del centre. Per això es proposa l'ús de programari lliure.
  • Respectar els drets d'autoria i els criteris d'accessibilitat en els materials digitals publicats per l'escola.
  • Vetllar perquè la pàgina web del centre incorpori la identificació gràfica del PIV.
  • Assegurar la protecció de dades.

De cara al procés d'elaboració del Pla:
  • Establir una comissió TAC
  • Estimular la participació del claustre amb equips de treball per afrontar diversos problemes: necessitat de maquinari, selecció de programari, tipus d'activitats, eines d'avaluació, comunicació amb els pares i mares mitjançant la tecnologia...
  • Identificar problemes i ordenar-los per facilitar la selecció de possibles solucions.
  • Elaborar una llista de tasques relacionades amb les tecnologies i assignar responsabilitats.
  • Analitzar de forma acurada l'impacte de les tecnologies els àmbits escolars (currículum, metodologies...)
  • Determinar les necessitats de flexibilitat horària i grupal.
  • Establir una objectius de canvi.
  • Establir un pla de formació del professorat.

Les tecnologies a l'escola poden tenir tres tipus de rol, com el gràfic extret del mateix Pla TAC ens mostra:

  • Objecte: Es treballa la tecnologia de manera aïllada.
  • Recurs: Es troba una utilitat a classe per la tecnologia.
  • Context: L'aprenentatge es fa a través de la tecnologia.


Per acabar, crec que cal destacar quines són les barreres que hi ha a les escoles per després poder relacionar-les amb les escoles on he estat de pràctiques a segon i enguany, a tercer. Hi ha dos tipus de barreres, les de primer ordre, que són les que no depenen del professorat i les de segon ordre, que depenen de les concepcions del professorat sobre educació i informàtica.

Les barreres de primer ordre són:
1. el grau d'accés als ordinadors, connexions i programari.
2. la disponibilitat de temps per planificar i preparar activitats amb tecnologies.
3. el grau d'adequació del suport tècnic i administratiu per dur a terme les tasques del professorat.

Les barreres de segon ordre són:
4. creences sobre un bon ensenyament i aprenentatge.
5. opinió sobre el paper de les tecnologies en l'educació.
6. tipus de pràctiques metodològiques que adopten.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada