dissabte, 21 de gener del 2012

Relació de les teories d'aprenentatge amb les TIC


Pel que fa a les teories d'aprenentatge i la seva relació amb les TIC, el tipus d'activitats per a nens i nenes que tenen un estímul i esperen una resposta que és premiada tenen com a teoria el conductisme, com moltes de les que hi ha al JClic. Per exemple, l'activitat de "Despullar l'ogre" d'aquesta activitat, fins que els nens no han escrit bé el nom no tenen el "premi" de veure l'ogre despullat.





Pel que fa el cognitivisme el millor exemple de la seva aplicació a l'aula mitjançant les TIC són els simuladors com bé explica la Paula al seu bloc. Com exemple d'una simulació he trobat aquesta que serveix per entendre les perquè hi ha estacions de l'any. El Seasons Simulator (NAAP) està fet a la Universitat de Nebraska i et permet saber com arriben els rajos de sol al lloc del planeta on ets en el moment que vulguis.



Pel que fa al constructivisme és essencial l'aparició de la Web 2.0, on la gent des de casa seva pot penja a la xarxa allò que sap. Un exemple són les Wikis, webs que permeten penjar informació i ser corregida o complementada amb els coneixements d'altres lectors que interactuen. La wiki més coneguda mundialment és la Viquipèdia. A nivell educatiu a Catalunya hi ha la Eduwiki, una wiki on els grups d'alumnes pengen la informació que han elaborat en projectes educatius al seu centre. També els blocs de les escoles o de els classes on penjen el que han fet de manera que famílies i altres grups d'alumnes puguin veure què han fet i comentar-ho.


El connectivisme té com a idea principal la interacció entre persones. En el constructivisme ja hi ha interacció, però es fa molt més evident en aquesta altra teoria, amb les xarxes socials. Les xarxes socials no només ens permeten xatejar, sinó compartir informació que creiem interessant, donar la nostra opinió i coneixer qui pensa com nosaltres i qui no. El mateix George Siemens va dir a la conferència a la UOC espmentada a l'entrada anterior que actualment, si algú té una idea, la penja i la gent se li suma i es dóna a conèixer la idea instantàniament al món sencer. Per això, alguns exemples d'aplicació a les TIC seria el Twitter, el Delicious...


La meva opinió, així com en model teòric s'apropa més al constructivista i el connectivista, pel que fa a l'aplicació de les teories a l'escola mitjançant les TIC crec que totes són bones depenent de l'ús que se'n faci servir. El que cal és que les coneguem totes i depen de les necessitats de l'alumnat i del que volem treballar a classe triem quin és el recurs que més ens convé. Potser per estones buides que queden al final de classe o per els nens que acaben sempre més aviat, el mestre pot crear una biblioteca JClic amb els activitats que li agraden als ordinadors de la classe. En una classe on s'expliqui el moviment de translació de la Terra utilitzarem un simulador com el que hi ha d'exemple. Cal saber en cada moment què és el que més s'adequa a les nostra necessitats per fer-ne un bon ús.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada